
Tripadvisor on sivusto, josta voi lukea kirjautuneiden käyttäjien arvosteluja eri ravintoloista ja hotelleista. Monet käyttäjät ovat lisänneet myös omia kuvia, mitkä ovat sivustolla kaikkien nähtävillä. Tripadvisor-sivuilla voi vertailla hintoja sekä tehdä varauksia. Sivusto asettaa ravintolat ja hotellit järjestykseen sijoituksen, hinnan ja nimen mukaan, joten jokainen voi itse päättää missä järjestyksessä ravintoloita/hotelleja haluaa selata.
Meidän tehtävänä oli tutustua ravintoloihin ja pohtia, mitkä seikat vaikuttavat paikan valintaan.

Itse tutustuin vain Helsingin ravintoloiden arvosteluihin ja kommentteihin. Itse katselin ravintoloita arvostelujen sijoituksen perusteella, koska ainakin omaan valintaani vaikuttaa muiden antama palaute. Ensimmäisellä sijalla Helsingin ravintoloista oli Passio Keittiö ja Baari. Se oli saanut 264 arvostelua, joista 183 on erinomaista. Ainoastaan 5 oli arvostellut paikan huonoksi ja 1 todella huonoksi. Kyllähän ravintola alkoi kiinnostaa pelkästään hyvien arvostelujen perusteella. Mielenkiintoani lisäsi kommenteista lukemani eri illallisvaihtoehdot. Oli maistelumenua ja ainakin 3 ja 5 ruokalajin illallista. Mielestäni myös ihan pienet asiat kommenteissa vaikuttavat valintaan, kuten esimerkiksi "tulen ehdottomasti uudestaan!" tai "Suosittelen!". Nämä pienet lausahdukset herättävät mielenkiinnon. Kommentteja selaillessani ainoa negatiivinen asia, minkä huomasin, oli viinien sopimattomuus ruokien kanssa.

Halusin tietää myös, minkälaiset ravintolat eivät olleet saaneet niin hyviä arvosteluita kuin alkupään ravintolat, joten selasin myös loppupään ravintoloita. Silmiini pisti Telsim Tele Pizza, joka oli saanut vain 2 arvostelua, jotka olivat vielä ristiriidassa. Tonen oli arvioinut paikan hyväksi, toinen taas huonoksi. Huonoksi arvioineen kommentin otsikkona oli "Never again". Vaikka toinen arvosteluista oli hyvä, "never again" painottaa aika paljon ainakin omaan valintaani ja tässä tapauksessa jättäisin ravintolan väliin.
Tulin siihen tulokseen, että arvostelut ja kommentit vaikuttavat paljon enemmän ravintolan valintaan kuin hinta. Huomasin, että itse en edes katsonut hintaa ravintoloita selaillessa. Enemmän huomioni kiinnittyi kommentteihin. Kyllähän sitä ravintolassakin ensimmäisenä kiinnittää huomiota saamaansa palveluun ja ruuan laatuun, ja vasta sitten miettii hintasuhdetta. Mahdollisesta huonosta palvelusta ja ruuan laadusta haluaa kommentoida sosiaalisessa mediassa varoittaakseen muita. Kyseinen tapa on voimakas, ja pienenkin virheen takia ravintolat voivat menettää joitakin asiakkaita. Silti on hyvä muistaa, että makuasioista ei voi kiistellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti